Ринок CRM систем не стоїть на місці, пристосовуючись до потреб сучасного бізнесу. Щоб робота з клієнтськими базами була ефективною, розробники адаптують моделі автоматизації роботи з CRM, таким чином створюючи продукт для кожного виду діяльності компаній. Які бувають CRM системи – читайте в цій статті.
Чому виникла потреба розділяти CRM на види
Причина поділу на види полягає в тому, що жоден пакет не здатен функціонально задовольнити потреби різних бізнесів. Магазин не потребує того функціоналу, який вкрай необхідний великій торговій мережі. Аналогічна ситуація з бізнесом різної направленості – у кожного свої задачі, цілі та моделі комунікації з клієнтами. Таким чином, розробники створили різноманітні види CRM систем, які підходять для бізнесів.
Які види CRM бувають, та як їх класифікувати
Варіантів комплексів існує так само багато, як і напрямків діяльності компаній. CRM системи, які є на ринку мають на меті врахувати всі особливості бізнесу, для якого вони призначені. Широкий спектр програмного забезпечення можна зручно розділити на чотири категорії, до яких входять як платні так і безкоштовні CRM.
Типи CRM за призначенням
Критерій, по якому визначають належність ПЗ до конкретної ніші. Сюди відносяться такі CRM:
- для малого бізнесу;
- ПЗ для середньої ланки;
- для великих компаній, міжнародних корпорацій;
- індустрія краси та моди;
- CRM для інтернет магазинів та роздрібної торгівлі;
- для B2B індустрії;
- виробничий напрямок;
- HoReCa – готелі, ресторани, кафе;
- комплекси для представників сфери обслуговування.
З розширенням напрямків діяльності компаній розробники будуть адаптувати свої продукти до їх особливостей, породжуючи нові типи CRM систем.
Типи CRM за оплатою
По тарифному плану ПЗ розділяють на:
- безкоштовні – поставляються без прямої цінової політики, проте з сильно обмеженими можливостями;
- платні.
В останньому випадку клієнт має придбати ліцензію на ПЗ. Багато розробників створюють кілька тарифних планів. Часто присутній Trial режим – період безкоштовного користування з обмеженим набором інструментів.
Які CRM системи є за функціональними можливостями
Сюди входять:
- Операційні типи CRM систем. Їх головна задача – оптимізація процесів в компанії, лідогенерація, підготовка клієнта до співпраці тощо.
- Аналітичні – для аналізу великих об'ємів даних, структуризації та збереження інформації.
- Колабораційні. Системи для спрощення зворотного зв'язку між клієнтом та компанії, координації різних відділів фірми.
- Стратегічні. Призначені для планування роботи бізнесу, комунікації з клієнтською базою в довгостроковій перспективі.
Існують також комбіновані моделі, які об'єднують декілька видів CRM.
Види CRM за доступністю
Сюди входять готові (загальнодоступні) програмні комплекси та персональні. В останньому випадку власник отримує індивідуальний продукт, налаштовану під особливості конкретного бізнесу.
Переваги персональних видів ПЗ:
- врахування всіх нюансів компанії;
- наповнення вузькоспеціалізованими інструментами;
- власник не залежить від ліцензії, ПЗ – його інтелектуальна власність;
- персоналізований UI/UX;
- високий захист від злому.
В довгостроковій перспективі персональні види ПЗ представляють більший інтерес.
Приклади
Впровадження CRM системи для бізнесу - це важливий крок, тому варто приділити час та дослідити, які CRM системи існують та який функціонал вони надають, наведемо приклади зі сферами викристання:
- для сфери послуг: AmoCRM, Salesforce, Zoho, FreshOffice;
- операційні види: Snov.io, HubSpot, Agile;
- аналітичні: Pipedrive, Creatio, Zoho Analytics;
- колаборативні: Zendesk, Copper, Insightly, Neon;
- менеджмент: Dynamics 365, NetSuite, Pega, Sugar;
- стратегічні: SAP Customer 360, Scoro;
- соціальні: Hootsuite, Zoho Social, Sprout Social.
- Ефективні інструменти для малого бізнесу: Freshworks, Nimble.
Висновки
Вибір CRM, які бувають та пропонуються на ринку даного виду ПЗ досить великий, але якщо власнику бізнеса потрібно гнучке, чітко підлаштоване під його підприємство рішення, варто звернути увагу в сторону індивідуальних систем.
Розробка CRM під ключ вирішує відразу декілька важливих моментів:
- ви отримуєте саме ту систему, яка потрібна вашому бізнесу;
- на відміну від стандартних версій, CRM містить тільки необхідні для даного проєкту інструменти;
- система персоналізована, а не уніфікована.
Власна CRM є надійним рішенням в довгостроковій перспективі. Якщо бізнесу потрібні спеціальні (нестандартні) інструменти комунікації з клієнтами, розробка такої системи з нуля ідеальний варіант.
Успіх сучасних фірм залежить від якості комунікації та автоматизації процесів. Використання CRM в довгостроковій стратегії значно знижує витрати компанії. Це надійний інструмент в сучасних реаліях конкуренції.